Hva er Min kommune?
Min side er en portal for de innbyggerrettede tjenestene på Fiks-plattformen. Her finner innbyggere en oversikt som inkluderer et søkefelt og en rekke tjenester.
Søkefeltet gir mulighet til å gjøre et fritekstsøk på informasjonen som: eiendommer, post, byggesaker osv. Denne informasjonen er også tilgjengelig via den enkelte tjeneste.
Status
Bakgrunnen til prosjektet er varierende bruk av Min kommune i kommunene. Enkelte kommuner har etablerte Min kommune-plattformer, men uten standardisering av informasjon som ligger på sidene eller tilknytninger på tvers av kommunegrenser eller tjenesteområder.
Derfor er det et ønske å sammen med andre utvikle Min kommune til en bedre plattform for innbyggerne og kommunene. Det er etablert en arbeidsgruppe som vil ha ansvar å jobbe med prosjektet på en daglig basis.
Arbeidsgruppen skal:
- Komme med forslag og anbefalinger
- Sørge for framdrift, nødvendige avklaringer og avgjørelser
- Sørge for god dialog og samhandling underveis i prosjektet
- Gjøre risikovurderinger og sørge for høy informasjonssikkerhet
Veien videre
Målet til prosjektet er å gjøre nyttverdien til Min kommune større for den enkelte innbygger.
Dette innebærer at:
- Få på plass integrasjoner mot informasjonssystemer i kommunene basert på behovet hos brukerne.
- Integrasjonene skal bruke standarder for integrasjon og må kunne gjenbrukes av andre kommuner.
- Muligghøre samhandling med offentlige tjenester, uavhengig om det er kommune eller stat.
Det er etablert en regional arbeidsgruppe for kommunene i Hordaland og Rogaland. Styringsgruppe SRD er styringsgruppe for prosjektet.