
Nyttiggjøre
Nyttiggjøre: Samles om felles gevinster
I høst blir det mye jobbing med temaet nyttiggjøre. Vi skal kartlegge og måle, slik at vi kan gjøre bra gevinstarbeid på senere stadier.
11. september var det samling for 75 deltakere i Folkets hus. 16 av de 19 kommunene som er med i EPJ-anskaffelsen deltok, flere med mange deltakere. Med på lasset var også flere som jobber med Helhetlig tjenestemodell (HTM).
Hensikten var å lære mer om gevinstarbeid, for å ta det med hjem til egen kommune. Dagen var satt sammen av foredragsholdere, gruppearbeid og aktiviteter, for å lære, blir bedre kjent, og styrke samholdet.
Les mer om samlingen her: Nå samles kommunene om felles gevinster og måler brukervennlighet i EPJ-prosjektet | Digi Rogaland
Status juni: Gevinstdag
Det blir Gevinstsamling 11. september på Folkets hus i Stavanger, fra kl 0900 til 1500. Dette blir en dag for inspirasjon og motivasjon i arbeidet med gevinster.
Program sendes ut like over sommeren. Ikke fått invitasjon?
Kontakt arve.uboe.rohde@digirogaland.no.
Brukertilfredshetsundersøkelse runder 1000 svar!
Det er en start! Men allikevel spennende å se at nesten alle kommunene er i gang, vi mangler bare tre.
For at innsamlingen av data for gevinstkartlegging skal ha verdi, er det kjempeviktig at alle kommuner deler undersøkelsen til alle som jobber i dagens EPJ.
Har du ikke fått plakater og informasjonsmateriell? Ta kontakt med ingeborg.dirdal@stavanger.kommune.no
Innsikts og gevinstopplegg – 12 kommuner i gang med opplegget. Dette skal oppsummeres på gevinstsamlingen i september.
Status mai: Innsikt og gevinstarbeidet
Brukerreiser og kartlegging av målepunkter for gevinstarbeid.
Alle kommunene har nå fått en «oppskrift» og maler for en workshop de kan ha i egen kommune. Workshopen går ut på å samle nøkkelpersoner i helse-velferd for å lage brukerreiser der oppgaven er å kartlegge dagens situasjon. Målet er å identifise målepunkter (tid, unngåtte kostnader, kvalitet). Workshopen er også en mulighet for å få innsikt i egen organisasjon, informere om prosjektet, forankring og involvering av medarbeidere.
Etter workshopene samles vi igjen og blir enig om inntil fem felles målepunkter som blir hele Rogalands gevinstindikatorer. Samlingen for dette i høst blir 11. september.
Brukertilfredshetsundersøkelse (System Usability Scale)
Før sommeren sender vi ut en brukerundersøkelse til alle kommunene i Rogaland som er med i anskaffelsen. Metoden vi bruker er anerkjent og validert for å måle brukervennlighet av et digitalt system. Målet er at medarbeidere i helse og omsorg skal svare på spørsmål om dagens journalsystem, når det gjelder brukervennlighet. Etter at nytt journalsystem er tatt i bruk skal det gjøres en ny undersøkelse.
Vi lanserer dette før sommeren for også å få med ferievikarer som bruker systemet for første gang. Målet er å dokumentere økt brukervennlighet for alle kommunene, når andre måling gjøres etter at ny EPJ er implementert. Resultatene kan sorteres på kommune, nåværende løsning, rolle (sykepleier, lege, helsefagarbeider, saksbehandler etc).
For å få medarbeidere til å svare, er det helt nødvendig at kommunene sprer informasjon om dette i alle virksomhetene. Det kommer en egen epost om dette snart.