
Nyttig KI og ChatGPT-workshop med Digi Trøndelag
Ley Muller og Gerd Johanne Hestnes fra Digi Trøndelag brenner for å gi kommunesektoren et kompetanseløft innen kunstig intelligens. Deltakerne fra ulike fagfelt ga også kursholderne innsikt i behovet ute i kommunene.
Nylig kom våre gode venner fra DigiTrøndelag til Stavanger for å gjøre ansatte fra flere rogalandskommuner litt klokere på KI og bruk ChatGPT i arbeidshverdagen. Det ble en innføring og litt utprøving av språkverktøyet ChatGPT.
– Her er det et lite fordrag og "hands on" testing. Det viser at korte kurs på et par timer gir god kunnskap. En fin øvelse for ansatte i ulike rollen i kommunen, sier Muller.
Gjennom disse korte kursene har Ley Muller og Gerd Johanne Hestnes fått innsikt fra 200 deltakere om hvordan de bruker verktøyet. Og deltakerne i Stavanger, som kom fra ulike yrker og kommunale avdelingen, tilførte også god innsikt i hva som er behovet for mange ute i kommunene.
Tilbakemelingene viser at deltakerne har fått mer kunnskap, og blitt tryggere på å lære bort til kollegaer som skal teste og bruke språkverktøy som ChatGPT eller Copilot i jobben.
Målet er å lage et kompetanseløft for KI i kommunene, og kursene er en mettode for læring og datainnhentig på hvor skoen trykker. Nå jobber de videre med neste nivå gjennon KI-kraft i bruk: ChatGPT, datadeling og Data_Kraft — DigiTrøndelag (digitrondelag.no)
"Train the trainer"
ChatGPT bruker språkmodellen GPT-3, og er trent opp på tekstdata, som den "analyserer" for å "forstå" innholdet. Det ble jobbet sammen i grupper for å teste ut funksjonaliteten i ChatGPT til ulike oppgaver. Hjelp til saksinnlegg, planlegging av konferanse, kjøreplan til ledersamling er noe av det som ble testet. Noen fikk en god struktur å jobbe utfra, og ChatGPT viste seg som en god sparringspartner.
ChatGPT kom til kort når det ble lagt inn faglig avansert innhold eller analyse, var tilbakemeldinger fra flere. Den fungerer fint til forslag til tekst eller hjelp til formulering av tekst. Flere sa de ville begynne å bruke verktøyet struturert i det daglige. Men flere uttrykte også bekymringer for verdensbildet verktøyer er trent opp i, eller hvilke data som styrer informasjonen. Det ble en god runde med mange innspill rundt bordet.
Rigmor Koch, rådgiver for velferdsteknologi og Rakel Olava Mørch, prosjektleder for digitalisering, fra Haugesund kommune, synes kurset ga et godt innblikk i hva den nye teknologien er, og hvordan den kan brukes i kommunene. Begge mener det blir spennende å se hvordan den utvikler seg, for det trengs mye bearbeiding. Men her er det potensiale til å spare arbeid mener de.
– Kjekt å møte folk fra andre kommuner for å høre hvordan de gjør det i forhold til bruke av verktøy som ChatGPT, forteller de.
Ting å tenke på når man bruker disse verktøyene - tips fra worskshop
Det ChatGPT gjør:
- Høres menneskelig ut
- Svarer deg, uansett om svaret er riktig
- Gjenspeiler mennesker, som alltid med KI
Det ChatGPT ikke gjør:
- Søker ikke på internett
- Følger ikke etiske regler
- Lærer ikke av dine tidligere spørsmål
for å gi deg tilpassede svar (tja…) - Garanterer ikke relevante svar
- Garanterer ikke korrekte svar
Ikke legg sensitiv informasjon inn i ChatGPT: Personopplysninger, taushetsbelagt informasjon,graderte opplysninger, unntatt offentlighet, sikkerhetssensitivt, immaterialrettslig vern/åndsverk
Tenk igjennom: Hva kan ligge i “sensitivt” på min arbeidsplass? Skader, krenker eller ekskluderer
jeg noen? Hvem? Og hvordan?