
Masterstudentene - fra teori til praksis i Digi Rogaland
Denne høsten har Digi Rogaland fått storinnrykk av masterstudenter fra UiS. De er i full sving med oppgaver som gir dem solide utfordringer og prosjekterfaring.
Studentene har siden slutten av august fått en grundig innføring i driften og fagområdene til Digi Rogaland fra flere av våre ressurser. Direktør Rune Hauge er veldig fornøyd med å få så mange som 17 søknader om praksisplass fra de to masterstudiene Endringsledelse og Digitale samfunn ved UiS.
Benedikte Sigbjørnsen fra endringsledelse og Camilla Eiane, Elnara Ismayilova og Marina Endresen fra digitale samfunn jobber hos Digi Rogaland sentralt. Karoline Johansen fra digitale samfunn og Thejes Thomas fra endringsledelse får erfaing hos Ingeborg Dirdal og EPJ-prosjektet med hvordan de skal måle gevinster i prosjektet. Camilla Ringhagen fra endringsledelse jobber sammen med Omstillingskontoret i Stavanger kommune får innsikt i et stort helsebyggprosjekt.
Leder gjennomføring av selvstudiemodul
De fire studentene som jobber sentralt, har nå laget et kompetanseopplegg for gjennomføring av den nye selvstudiemodulen i digital transformasjon i felleskap. Rune Hauge har gitt studentene en solid utfordring med å snekre sammen et faglig opplegg for gruppegjennomføring av selvstudiemodulen.
Studentene tilfører et nytt blikk, har faglig kunnskaper innen både endringsledelse og digitale endringsprosesser og får i praksisperioden hos Digi Rogaland bidra inn i dette konkrete prosjektet.
Eirik Haglund, Arve Ubøe Rohde, Rune Hauge og flere av ressursene i Digi Rogaland bistår med utviklingen, og tester før det skal settes ut i praksis på helseledere.
Fra teori til praksis
– Vi har lært masse på kort tid, og dette er veldig relevant for endringsledelse, forteller Camilla Eiane om oppgaven de har jobbet med de siste ukene.
– Vi synes det er et spennende prosjekt. Veldig lærerikt og jeg ser masteroppgaven former seg, sier Benedikte Sigbjørnsen.
Studentene forteller at de setter pris på innsikten og erfaringen de får gjennom praksis og konkrete oppgaver. De drar nytte av hverandres kunnskap og jobber sammen med et konkret mål i sikte.
Gjennomføringen skal være om lag to timer, studentene tar for seg ulike tema knyttet til studiepakken, og det blir tid til både refleksjoner og praktiske oppgaver. Til uken skal de fire gjennomføre to samlinger med deltakere i helse og virkelig få testet det de har jobbet med så langt i praksis.
– Det er utrolig lærerikt å jobbe sammen i team. Det kan forberede oss på prosjektarbeid som jo er en vanlig arbeidsform, mener Marina Endresen.
– Her får vi anvende teori i praksis, avslutter Camilla Eiane.