Odin Nøsen forteller om KI i Randabergskolen

Flott fagdag med Digi Rogaland oppvekst

Stine Randa og arbeidsgruppen inviterte kommunene til fagdag om digitalisering i skolen med nyttig erfaringsdeling og samarbeid.

Publisert : 28.10.2024

Av: Solfrid Sande

Tretti ansatte innen digitalisering, IT og IKT i skole fra 14 kommuner og Rogaland fylkeskommune, var nylig samlet i Stavanger. Faggruppeleder, Stine Randa delte hva det jobbes med på nasjonalt hold, snakket om de ulike digitale løsningene som brukes i rogalandskommunene, og om hvordan Digi Rogaland jobber og hva som er målet med faggruppen.

– Det er viktig for alle kommunene å få innblikk i hva Digi Rogaland egentlig er, og hvordan vi gjennom å engasjere oss her, både kan holde oss oppdaterte, men også påvirke nasjonale prosesser, forteller hun.

Stine Randa, Asbjørn Hjørnevik, Lars Johannes Liknes, Odin Hetland Nøsen og Rune Pedersen
Arbeidsgruppen. Fra venstre, Stine Randa fra Stavanger, Asbjørn Hjørnevik, Time kommune, Lars Johannes Liknes, Tysvær, Odin Hetland Nøsen, Randaberg og Rune Pedersen fra Eigersund kommune. Trond Fossum fra Sandnes var ikke tilstede.

Gode løsninger og flere utfordringer

Alle deltakerne delte hvordan det jobbes med digitalisering, hva de har fått til og hva som er utfordringene i egen kommune. Kompetanseheving, standardisering av utstyr, jobb med personvern, opplæring av nyansatte, «Digitale delingsdager» for lærere, gode på elevmedvirkning, er blant de de gode etablerte løsningene ute i kommunene.

Utfordringene flere fremhevet var ulik digital kompetanse blant lærerne i skolen, få resurser i små stillinger til IKT arbeid, vanskelig personvernarbeid, foreldre med større krav til informasjon og personvernspørsmål.

Flere fremhevet nytten av å være med i et nettverk som Digi Rogaland oppvekst.

To damer står og presenterer
Alle deltakerne fortalte om hvordan de jobber i egen kommune med IKT i skolen.

Samarbeid og erfaringsdeling viktig

Stine Randa synes det var flott å høre hvordan status er i de ulike kommunene. Både når det gjelder hvordan de jobber, hva de lykkes med, og hva som er felles utfordringer.

– Dersom vi klarer å få god aktivitet i faggruppen, ser jeg for meg at det kan bidra med å øke kompetansenivået når det kommer til trygg digitalisering, men også engasjementet innen det å tilby trygg digitalisering for elevene våre.

Flere av kommunene samarbeider innen digitale løsninger i oppvekst, som Jær-kommunene, Ryfylke-kommunene, Vindafjord og Etne. For de minste kommunene med få skoler er samarbeid helt nødvendig, i kontrast til Stavanger hvor systemene komplekse og skolene mange. Hjelmeland med 3 skoler mot Stavanger med nesten 50.

Rogaland fylkeskommune har ansvaret for 26 skoler. De har nettopp rullet ut klasse-Teams. Arrangerer delemøter med lærere fra fagnettverk, og har etablert en arbeidsgruppe innen kunstig intelligens.

To personer står  og to sitter ved bordet ved sinden av

KI i Randabergskolen

En kommune som har kommet langt med KI i skolen er Randaberg. Odin Nøsen fortalte om sin spesiallagde KI løsningen med chat-roboter tilpasset undervisningen;KI i Randabergskolen – Språkmodeller i undervisning. Verktøyet er blitt populært utover femte trinn, og hos andre ansatte i kommunen.

Elever melder tilbake at verktøyet beriker skolehverdagen, fortalte Nøsen og sa videre at elevene velger å bruke disse skole-chatbottene hjemme, i stedet for ChatGPT. Der chat GPT lagrer informasjon om deg og bruken, er løsningen til Randabergskolen anonym og uten lagring av informasjon.

Nøsen og Randaberg har delt sin løsningen med flere kommuner, som nå bruker deler eller hele. Blant annet  Stavanger, Sandnes, Time og Sola. Det å la Digi Rogaland være en delingsarena for disse løsningene er bra, fortalte Nøsen til kollegaene i salen.

Odin Nøsen snakker foran, til folkene rundt bordene i salen.
Odin Nøsen fra Randaberg deler villig Randaberg kommunes KI skoleløsning med andre kommuner.